Onderhoud zonnepanelen
Tijdens de oplevering van de installatie komt ook het onderhoud zonnepanelen ter sprake. Onderhoud van groot belang voor behoud van de installatie. Daarnaast vraagt de verzekering telkens vaker om een bewijs dat de installatie ook wordt onderhouden ter voorkoming van schade.
De volgende zaken komen aan bod in het onderhoudscontract zonnepanelen:
- Monitoring
- Jaarlijkse technische inspectie
- Schoonmaak
Monitoring
U hoeft het systeem zelf niet in de gaten te houden, dat doen wij voor u. We monitoren onze systemen continu en zorgen ervoor dat alles optimaal functioneert. Storingen worden direct ingepland, zodat het eventuele verlies aan opbrengst minimaal is.
Jaarlijkse technische inspectie
Net als andere installaties hebben zonnepanelen en de omvormers onderhoud nodig. Dit is voor het behoud van de installatie, ook al vallen alle onderdelen nog binnen de garantieperiode. We meten jaarlijks de omvormers door en controleren de status van de zonnepanelen.
De eisen van de verzekering worden telkens hoger. Met een jaarlijkse technische inspectie voorkomt u verrassingen.
Schoonmaak als onderdeel van het onderhoud zonnepanelen
Zonnepanelen doorstaan weer en wind en worden na verloop van tijd vuil. Op schuine daken van 25 graden of meer vindt vervuiling minder snel plaats dan op platte daken, waar de eerste aanslag al na enkele weken zichtbaar is. Vervuilde zonnepanelen brengen minder energie op. Bovendien geldt: hoe langer het vuil erop zit, des te lastiger het is te verwijderen.
Over het algemeen adviseren we om de zonnepanelen eens per jaar schoon te maken. Afhankelijk van de locatie kan dit oplopen tot 4 keer per jaar.
Installateur failliet?
We maken het regelmatig mee dat we worden gebeld voor een storing in een installatie die niet van SolarPartners is. De oorspronkelijke installateur bestaat dan niet meer of is elders opnieuw begonnen. De vraag is of wij de storing kunnen oplossen.
Dat kunnen we onder de voorwaarde dat we de installatie eerst ‘up to standard’ maken. Dat wil zeggen dat de installatie door een Scope 12 keuring zou moeten kunnen komen. Hier zijn eenmalige kosten aan verbonden.
Vervolgens voegen we uw installatie toe aan onze portal en krijgt u via een onderhoudscontract dezelfde service als onze eigen klanten.
Voor meer informatie kunt u het beste even contact met ons opnemen.